28 Úno NeuroGlow – trend roku 2024 ve vývoji kosmetiky
„NeuroGlow“ je novým trendem v kosmetice, úzce specializovaným, ale bude mít velký dopad. Tzv. neurokosmetika využívá osu střevo-kůže-mozek. Mezi klíčové složky patří neuropeptidy, adaptogeny a rostlinné látky. Do popředí se dostanou obory jako psychodermatologie a neurokosmetika.
Osa střevo-kůže-mozek
Studiemi byly prokázány souvislosti mezi střevním mikrobiomem, emočními stavy a stresem a systémovým a kožním zánětem (studie provedena u psoriázy a deprese). Kosmetické značky začínají zkoumat, jak mohou živiny a funkční složky v lokálních produktech tyto nové poznatky využít.
Neurokosmetika ovlivňuje smyslové neurony kůže. Jejím použitím můžeme snížit pocitu nepohodlí, zmírněnit kožních problémů souvisejících se stresem, zvýšit pocit pohody prostřednictvím pokožky. Hlavní složky neurokosmetiky působí na nervový systém. Například peptidy napodobují neurotransmitery, adaptogeny a jiné botanické látky mohou ovlivňovat nervová zakončení v kůži.
Kterých složek si všímat: Adaptogeny, nootropika, biotika
Mezi neurokosmetické výrobky patří napříkad Image Skincare (USA), ve své řadě Biome+ používá ashwagandhu. Ashwagandha (withánie snodárná) je adaptogen, který přispívá k normálnímu stavu nervového systému. Fermentovaný skvalen je zase šetrný k mikrobům pokožky.
Švýcarská značka Mibelle Biochemistry má ve výrobcích výtažek z timutského pepře. Ten působí jako tzv. nootropikum, zlepšuje funkci neuronů v pokožce, zvyšuje její homogenitu, zlepšuje náladu a emocionální pohodu.
Just Human (Indie) uvedl přípravky s probiotiky, prebiotiky a postbiotiky, která vyživují kožní mikrobiom. Dále β-endorfin, neurotransmiter pro osu mozek-kůže, a nakonec neuropeptidy.
Mezi další složky, které značky používají, patří extrakt z mučenky, medicinální houby, CBD, aminokyseliny, ceramidy a antioxidanty. Osobně jsem viděla již před 2 lety krémy s označením Isobiom (La Roche Posay).
Věda nebo marketing?
Neurokosmetika je obor relativně nový, s reálným rizikem uvádění dezinformací nebo přehnaných tvrzení na obalech. Komplexní, standardizovaný výzkum by plně potvrdil účinnost těchto produktů a zajistil, že produkty splní svá tvrzení. Kosmetický průmysl je také v různých zemích různě regulován.
Jak najít rovnováhu mezi marketingem a tvrzeními
Výzkumy prokázaly, že stres se může projevit mnoha kožními potížemi, jako jsou vyrážky a zarudnutí, a také kožními onemocněními, jako je akné a ekzémy. Psychologické výhody spokojenosti se vzhledem pleti však mohou působit na jednodušší úrovni. Značky mohou využít faktoru dobrého pocitu spojeného s propojením mysli, těla a krásy, ale měly by se vyvarovat laciných marketingových triků. Značky by neměly své výrobky prezentovat jako všelék na životní problémy.
Doporučuje se investovat do informovanosti spotřebitelů o ose střevo-kůže-mozek v kosmetice, která je pro většinu lidí zatím neznámá. Vývoj by měl jít cestou výzkumu v rámci dlouhodobých studií, spoluprací s dermatology, vědci a dalšími třeba i marketéry. Výrobci by se měli ujistit, že nepřeceňují výhody svých výrobků.
Literatura
Mintel announces Global Beauty and Personal Care Trends for 2024 [online]. In: . [cit. 2024-02-28]. Dostupné z: https://www.mintel.com/press-centre/mintel-announces-global-beauty-and-personal-care-trends-for-2024/
Neurocosmetics: What nutraceutical brands need to know [online]. In: NIAMH, Michail. [cit. 2024-02-28]. Dostupné z: https://www.vitafoodsinsights.com/beauty-within/neurocosmetics-what-nutraceutical-brands-need-know
Psychodermatology and the ‘neuroglow’: shining a spotlight on the mind-skin axis [online]. In: TREACY, Holly. [cit. 2024-02-28]. Dostupné z: https://www.cosmeticsdesign-europe.com/Article/2024/02/19/Psychodermatology-the-neuroglow-behind-the-mind-skin-axis